WhatsApp ons Bel ons Bel mij terug

Installatie wifi en camera systemen tijdens lockdown in het onderwijs

Tot vorig jaar stond digitaal onderwijs vooral in het teken van digiborden. De eerste lockdown vanwege de pandemie zette dat helemaal op zijn kop. Lesgeven op afstand werd de norm en dat gaf digitaal onderwijs een nieuwe dimensie. Was de digitale infrastructuur zowel op school als thuis daar wel op berekend? En, wat is er door afstandsonderwijs veranderd in het omgaan met ICT? Wat voor installateur haalt hier business uit?

 

‘Lesgeven op afstand maakte bij de eerste lockdown in 2020 dat er een ‘bom’ data over het netwerk ging, aldus Tom Puts, ICT-coördinator op De Hartenlust, een school voor voortgezet onderwijs in Haarlem. ‘We werken met MS Teams. Ook een applicatie als Magister moet bij lesgeven op afstand beschikbaar blijven. Dat is eigenlijk allemaal goed gelukt, mede door de ICT ondersteuning vanuit onze bestuurskoepel Dunamare. Wat mij wel veel werk gaf, was het inrichten voor thuisgebruik van de Dell-laptops die we op school mal voor de leerlingen gebruikten.’ Bij de Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE), een buurtschool in hartje Amsterdam is Arnoud Neefjes een dag in de week vrij geroosterd voor ICT-coördinatie: ‘Vorig jaar maart werd het bij de eerste lockdown gigantisch druk met het regelen van ICT-zaken. Elke leerkracht gebruikte tot dan wel computers in de klas voor taal, rekenen en spelling, maar dat moest ineens allemaal anders en op afstand.’

Camerainstallatie.nl

Instructiefilmpjes maken

 

Puts merkte goed dat jongere docenten veel makkelijker omgaan met ICT dan de oudere collega’s. ‘In de eerste lockdown met de leerlingen thuis, was het voor onze ‘senioren’ toch even een inhaalslag in vaardigheden. Bij de tweede lockdown waren er inmiddels veel initiatieven van software-aanbieders om lessen leuker te maken voor afstandsonderwijs. In MS Teams zijn de mogelijkheden ook verbeterd op basis van de feedback die door gebruikers is gegeven.’ Ook Neefjes merkte bij de eerste lockdown dat zijn onderwijscollega’s met vragen zaten over het werken op afstand door de overstap op de Google cloud-omgeving en het werken met Chromebooks. ‘We wilden onze collega’s snel vertrouwd maken met lesgeven op afstand. Daarvoor heb ik samen met twee collega’s instructiefilmpjes gemaakt over applicaties in de Google-omgeving.

 

Bijvoorbeeld hoe je linkjes in de agenda zet of hoe je werk voor leerlingen klaarzet. Ook voor de leerlingen hebben we dergelijke instructiefilmpjes gemaakt.’ Lesgeven op afstand was wel wennen voor de leerkrachten, merkte ook Onno Stokhof, schooldirecteur van basisschool Het Kockenest in Kockengen. ‘Voor de leerkrachten was het vorig jaar een slag die ze moesten maken. Denk aan leren hoe je een scherm deelt en hoe je kinderen uitnodigt voor een les. Na enkele keren ermee werken, bleek het voor de meesten een fluitje van een cent. We hadden het bij de eerste lockdown in twee dagen helemaal operationeel. Wat ik nu in 2021 merk is dat leerkrachten helemaal bij zijn als het gaat om omgaan met ICT. We hebben niet alleen ‘juniors’ in onze school, maar ook wat oudere leerkrachten die voorheen alles met een muis en toetsenbord toch wat eng vonden. Hun ontwikkeling is door de eisen die een andere manier van lesgeven stelt erg snel gegaan.’

 

 

Stroomversnelling

 

Wat betekende de lockdown voor ICT ondersteuning? Maarten Reus, adviseur wireless & networking bij Klaver Giant in Heerhugowaard meldt dat IT “uit de schaduw” is gekomen. ‘Lesgeven op afstand gaf direct twee problemen. Een was dat de docenten vanuit huis gingen werken maar ook dat de leerlingen les moeten kunnen volgen. Scholen waren op zich wel ver met ‘werken in the cloud’ maar nog steeds waren IT-systemen iets wat achter de schoolvoordeur was opgeborgen. Wij adviseerden scholen te gaan werken met MS Teams. Naast het inrichten van de computers, gaven we de leerkrachten uitleg over de werking. Dit zowel technisch als hoe je les kunt geven.

 

Daarnaast maakten we werkplekken van leerkrachten thuis vanuit de cloud bereikbaar door de servercapaciteit bij de scholen te vergroten.’ Ook Marc Herdes, mede-eigenaar van Megasnel uit Almere zag de problemen met ICT bij lesgeven op afstand. En, dat vooral bij de leerlingen thuis. In veel gezinnen was de aanwezige infrastructuur niet berekend op de grote toename in dataverkeer door onderwijs op afstand. ‘Wij hebben in die tijd veel werk gehaald uit het opwaarderen van wifi bij gezinnen thuis’, zegt hij daarover. ‘Bij de scholen zelf zagen we vooral dat Zoom en MS Teams door elkaar gebruikt werden en dat gaf problemen.

 

Men vroeg ons advies over de beste aanpak en daarbij keken we goed naar wat al in gebruik was en hoe we daar een zinvolle en betaalbare toevoeging op konden doen. Werkte men al met Chromebooks en Google, dan adviseerden we om dat uit te breiden. Als er eerder was gekozen voor Microsoft oplossingen was het logisch voor MS Teams te kiezen. Zoom deed daarin niet mee, want we waren niet zeker over de ondersteuning bij omvangrijke schoolorganisaties. Omdat we weten dat ICT-budgets bij scholen beperkt zijn, hebben we bijvoorbeeld onze adviesuren toen niet integraal doorberekend.’

 

 

Veilig inloggen

 

Bij de stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel (OOadA) met 22 openbare scholen en achtduizend leerlingen is Wiebe Terpstra bovenschools ICT coördinator. ‘Er was al veel gaande op het gebied van ICT binnen het onderwijs. Door de pandemie die vorig jaar uitbrak, is het echter wel in een stroomversnelling geraakt. In de herfst van 2019 stapten we voor de scholen van de stichting over naar de cloud-omgeving.

 

We hadden de ICT dus goed op orde toen de pandemie uitbrak en konden snel schakelen, zodat het onderwijs doorgang kon vinden. Het was de eerste weken wel wat zoeken hoe het moest met lesgeven op afstand. Afhankelijk van de werkmethoden ging dat bij de ene school wat makkelijker dan bij een andere, maar de leerkrachten hebben hun schouders er echt onder gezet.’ Terpstra wijst op de rol die de ICT-leverancier Cloudwise speelt voor de stichting OOadA. ‘Zij zijn een echte ondersteuner voor de infrastructuur en leveren onze scholen ook Chromebooks. Daarnaast maken ze ook instructievideo’s en geven ze trainingen voor een goed gebruik van het Google-platform.’ Bij Cloudwise geeft ceo Ludo Hertroijs toelichting. ‘Scholen bieden we een portal met eenvoudige toegang tot content en tevens zorgen we voor de benodigde infrastructuur.

 

De Chromebooks die wij leveren, koppelen we via wifi aan het schoolnetwerk. Wat wij doen is scholen ‘ontzorgen’ voor wat betreft de ICT-omgeving voor leerlingen en leerkrachten. Dat betekent bijvoorbeeld een ‘single sign on’ voor leerlingen zodat ze maar één keer hoeven in te loggen om alle toepassingen te ontsluiten. En voor een leraar de mogelijkheid om mee te kunnen kijken met wat een leerling op de computer doet, opdrachten uit te delen en te communiceren met de eigen groepen. Die groepen worden automatisch aan hen gelinkt dankzij de koppeling met het leerlingadministratiesysteem. Door de pandemie en de lockdown zaten de leerlingen ineens niet meer op school in een lokaal. Er moest dus snel een remote-omgeving opgezet worden. Dan worden zaken als ‘veilig inloggen’ door leerlingen plots heel belangrijk. Voor leerlingen in lagere groepen is er een ‘plaatjes’-login en een QR-login op ons COOL-platform dat inloggen makkelijk maakt.’

 

Terug naar de klas

 

Blijft de rol van ICT groot als onderwijs op afstand op termijn weer naar de machtergrond verdwijnt? Puts: ‘Als alles weer normaal is denk ik dat bij het voortgezet onderwijs lesgeven op afstand wel weer wat wegzakt. Kinderen in deze leeftijdsgroep hebben gewoon de aandacht nodig die je alleen maar kunt geven met contactonderwijs.’ Voordat de klassen zich weer vullen, biedt dat. ook leveranciers kansen. Hertroijs: ‘Meer devices in de school betekent een zwaardere belasting van wifi-netwerken. Video’s streamen vraagt nogal wat aan bandbreedte.

 

Als dat in tien à vijftien klaslokalen tegelijk gebeurt, is een verzwaring van de infrastructuur nodig. Wij bieden scholen daarom een APK voor het ICT netwerk met daarin onder meer een hotspot analyse van de wifi acces points en een test van beveiliging van het netwerk.’ Herdes: ‘Nu halen we veel omzet uit het verbeteren van netwerken op de scholen zelf. De klassen zijn immers leeg en dus kunnen wij op basis van budgets voor ‘onderhoud’ goed aan de slag met zaken als toegangsbeheer- en alarmsystemen, uitbreiding van wifi en netwerkvervanging.’

 

tekst: Tom de Hoog

www.megasnel.nl

Kijk je ogen uit

Onze werkwijze


Offerte aanvragen
Stap 1
Offerte aanvragen

U doet bij ons een vrijblijvende aanvraag voor uw persoonlijke offerte voor een camerasysteem, alarmsysteem of intercom. Aan de hand van uw aanvraag nemen wij contact met u op. Voor direct contact mag u ons natuurlijk ook bellen.

Offerte aanvragen
Advies op locatie
Stap 2
Advies op locatie

Wij komen graag bij u langs om uw persoonlijke situatie te bekijken en met u de mogelijkheden te bespreken. Vanuit hier kunnen wij een passend voorstel voor u maken welke aansluit bij uw persoonlijke wensen.

Advies op locatie
Montage camera’s
Stap 3
Montage camera’s

Het beveiligingssysteem zal door onze eigen monteurs vakkundig worden geïnstalleerd. Door onze kennis en passie voor techniek weten wij er een perfect plaatje van te maken. Na de montage zorgen wij dat alles naar wens zal functioneren.

Montage camera’s
Tevreden klant
Stap 4
Tevreden klant

Pas als u tevreden bent zijn wij voldaan! Wij zullen er dus ook alles aan doen de installatie bij u vlekkeloos te laten verlopen. Immers willen wij van u als klant een ambassadeur maken, want de mooiste reclame is mond-tot-mondreclame.

Tevreden klant